torsdag 2 november 2017

Som ett brev på posten. Mammas förkylningskarameller

Mm.. Hej!
Som ett brev på posten så blev jag sjuk så fort jag blivit avtackad för mitt uppdrag på Vittra skolan i Brotorp. Det är lite häftigt att det ofta blir så här, att så fort man kämpat klart/ blir ledig så släpper man spärren och kroppen tillåts bli sjuk. Eller hur det nu är...?

Jag har i alla fall haft kollegor och elever som har snörvlat och haft sig, men jag har hållit det på avstånd genom att "jag får absolut inte, det går absolut inte att bli sjuk nu" sova mycket och ätit mina förkylningskarameller samt huttat min ingefärsshot (om du läser detta Patrik Gunnarsson så VET jag vad du tänker, men vi har alla olika mycket sömnbehov...)

Nu blev ni lite nyfikna va!?

Ingefärsshot hittar ni garanterat på nätet, men så här gör jag:

Koka upp ca 1 liter vatten medan ni skalar och river 250-300gr färsk ingefära, skala och skiva 2-3 st citroner. Lägg ner detta i det kokande vattnet och låt stå och dra tills det kallnat. Sila av och häll upp på flaska och förvara i kylen. Ibland rör jag i lite honung innan den kallnat för mycket, men den ska absolut inte vara kokhet när ni rör i honung! Allt det nyttiga och "braiga" med honungen förstörs då.

Mina "mammas förkylningskarameller" (blev till då jag ville få i mina söner ingefära)

Skala och skär 250-300 g ingefära i ca 1cm kuber (blir ju inte helt kubformade)
Lägg ner i 1liter kokande vatten och kokas mjuka. Och här får ni ha tålamod för det tar låång tid.
När de är mjuka sila av vattnet (kan hända att ni fått lov att fylla på med mer vatten innan de mjuknat) och gör måltidsdryck av vattnet genom att späda ut med kallt vatten och söta med honung.
Nu gör du en "sockerlag" på 1 dl honung och 2 dl vatten. Lägg sedan i ingefärsbitarna och koka medans ni rör hela tiden, pass upp på slutet så det inte bränns.  Det är färdigt då det inte finns någon sockerlag kvar, det blir typ som kanderad ingefära. Nu låter du karamellerna svalna lite på ett bakplåtspapper för att sedan skaka dom i en plastpåse med ca 1/2 dl kokossocker. Det går lika bra med vanligt strösocker men blir inte lika nyttiga då.

Dessa går absolut att föräta sig på och att tänka på är att det är mycket sött i dessa...men säkert nyttigare än köpta halstabletter och godis tänker jag!

Men idag, med feber och eländig så är jag så glad över att jag hittat denna på Willys:



Och jag har inte lusläst innehållsförteckningen, men en snabbtitt på den och med priset av endast 33? kr så har jag hamstrat och huttat med råge idag.





Mycket stark och god! Jag rekommenderar den verkligen. Men nu är det soffläge och bli frisk NU som gäller! Det här ingick inte i mina planer, jag som skulle ligga i hårdträning i en vecka så att jag kunde känna mig fin när bikinin åker på i Phuket 😘

Kramen på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar