söndag 12 november 2017

Ofrivilliga timmar i Doha.



Hej! 

Nu har vi sovit ikapp och installerat oss i Kamala, Phuket. 
Men jag börjar väl att berätta om våra ofrivilliga timmar i Doha. 

Vi flög Arlanda- Phuket med Qatar och med 2 timmars stop för flygbyte i Qatar. Planet var försenat redan på Arlanda så det innebar att när vi landade på Qatar flygplats 07.55 så var vårt plan redan på väg upp i luften. 
Vi fick vi då 2 alternativ. 
1. Att sitta på flygplatsen i 2 timmar för att ta ett flyg upp till Bangkok och byta där till ett som tog oss ner till Phuket och vara framme i Kamala ca kl 22 
2. Att bli transporterad till ett hotell i Doha som vi disponerade i 12 timmar inklusive mat. Och sedan bli transporterad tillbaks till flygplatsen för ytterligare en natt på flyget och vara i Kamala på morgonen dagen efter. 
Patrik var snabb och tackade ja till alternativ 2 innan jag ens förstått vad dom sagt.... Jag tyckte att lite drygt blev det väl med en natt till i en flygplansstol? Men ack vilket bra val han gjorde! Nu fick vi sträcka på benen, sova riktigt en stund och upptäcka Doha också 😀


Incheckade på hotellet så började vi med att äta frukost. Frukosten bestod inte av denna fula (mycket goda) fisk. Den var min lunch, fisken god och pommes blä..  

Sedan blev det två timmars skön sömn. Innan vi gav oss ut på upptäcksfärd. 


Så häftig byggnad och zoomar ni in så ser ni männen som rengör dammen speglas i alla fönster. 

"Herr Gåman" har klänning. Det kanske han har i Sverige nu för tiden också? Det har jag inte tänkt på, men kanske att " Herr Gåman" heter hen nu och fått klänning även i Sverige. 

Shejker kollar när sin lyxbåt sjösätts. Patrik förstod nu när jag sa att jag som kvinna inte kände mig bekväm i vissa länder. För trots full mundering (enligt oss) så blev jag uttittad och det känns inte trevligt, så jag var glad att Patrik var med. 

Det är väldigt rent och välordnat. Här kan du ladda din mobil och surfa. 

Och en mycket fin vy nere i hamnen, eller hur? Det här motivet blir nog en tavla att sätta upp i Spanien. 

Galet varmt i full mundering, men med ett hotellrum till förfogande så kunde vi ta en skön dusch. Och sedan sätta på svettiga kläder igen.. mysigt värre 😉 Våra väskor stannade nämligen kvar på flygplatsen. 

 Anländer till Qatar flygplats igen. 

Solen på väg ner och vi kliver in på en stor fin flygterminal. 

En av många lekplatser inne på flygterminalen och den här gubbens mage är en rutchkana ( syns inte så bra..) 



Och på gubben finner vi små mysiga småfolk. 

Trots att vi  redan var incheckade och klara så var vi tvungen att vara på flygplatsen 2 timmar innan avgång, men vad gör väl det när det fanns vilorum? 

Riktigt sköna stolar och kudde och filt kunde man också få om man ville. 

Men så trötta var vi inte - pigg och glad 😀

Så sitter vi på flyget, sträcker ut benen mot väggen och tittar på allt som ingår när man reser med Qatar. 
Filt, kudde, hörlurar, ögonmask, öronproppar, strumpor, tandborste, tandkräm och lipbalm. Och mat med dryck så klart och riktigt god mat också! 

Riktiga bestick gör det lyxigt. 

Och en efterrätt som inte består av sockerlagsindränkt sockerkaka är absolut värd att äta! 

Vi hade "turen" att även på denna flight få platserna bakom toaletterna och vid nödutgången. "Turen" fixade vi genom att skynda oss ta tomma platser 😉 Vi satt dock på samma rad egentligen, men nu fick vi 3 platser till vårt  förfogande. Skönt med ett plan som ej är fullt. 

Och med en solnedgång i Doha säger jag tack och hej! 

// Veronica 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar