tisdag 31 oktober 2017

Flickan från landet blir imponerad.

Hittade ett inlägg som jag visst inte publicerat... Men bättre sent än aldrig!

Vittra Brotorp år 2 har simundervisning på onsdagar hela året och det innebär att eleverna och pedagogen börjar 30 min tidigare på onsdagar för att ta en buss till Sundbybergs simhall. Pedagogen (dvs jag) öppnar även fritids varannan onsdag. Det är så roligt att få "ränna runt" så här som jag gör nu och se hur alla skolor löser saker och ting.

På Vittra Brotorp är det så att elever som behöver tillsyn innan fritids öppnar klockan 07.30 är på förskolan som är i samma byggnad och får frukost där. Sedan kl 07.20 hämtas eleverna av en pedagog från ”Miniorerna” dvs lågstadiet och de går ut på skolgården och öppnar fritids. Fler elever anländer och fritids är utomhus tills att skolan startar 08.30. Men jag däremot blir avlöst kl 08 eftersom vi ska ta bussen till simhallen och det var ju det inlägget skulle ha fokus på...
Men en sak till... innan höstlovet så stänger man även fritids utomhus, dvs att man är ute efter kl 16.30 - 18. Mycket friskluft blir det för storstadsbarnen 😉

Men nu till simhallen....


Efter ca 10 min buss och lika lång promenad så skymtar vi simhallen som blev utbyggd 2015 och blev då landets första HBT certifierade simhall. 
Ska jag vara ärlig så var jag tvungen att googla på vad det innebar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sundybergs-simhall-forst-i-landet-att-htb-certifieras

Det jag blir impad av är den här:


Fatta att storstan har en höj och sänkbar bassäng! Den här bassängen går alltså att dela av så att man får 1 eller 2 bassänger och djupet går att ändra i de olika delarna!  Det kan alltså vara olika djupt i de två bassängerna ibland och lika djupt ibland. Riktigt imponerande eller hur?! Att det bara funkar är så häftigt tycker iallafall jag. 


Så därför är det viktigt att man tittar på tavlan som visar hur djup bassängen är idag. 

Blir även impad av dom här:


Fanstastiskt duktiga och trevliga simlärare. Dom är 4st på 19 elever, så fatta vilket lyx för eleverna. 


Och kan man bli annat än impad av de här fina teckningarna som eleverna ritat?! 
Jag bara älskar att de till och med fått med fläktarna i taket.

Och visst är det imponerande med den mängden simträning eleverna får?! 
Tummen upp för Vittra Brotorp 👍

// Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar