lördag 18 januari 2014

Förkylnings karameller

Nu ska vi inte bli förkylda! Har nämligen sagt till Class Gym att jag finns till förfogande som instruktör igen. Börjar med med  BP och Core, så nu är det till att nöta in BP korregrafi och sätta ihop ett Core pass:)
Albert börjar harkla sig och för att mota olle i grind så dricker vi nu ingefärs te och äter förkylnings karameller.

Jag brukar ta ca 10 cm färsk ingefära och skära i kuber på ca 0,5 cm och koka de i 1 liter vatten i 10 min och låta de sedan ligga och dra i 1timme.
Sila upp vattnet i en tillbringare och värm sedan i mugg när det ska drickas, låt det ej koka då det ska i lite honung också.
Blir det för starkt så späd med vatten. Personligen tycker jag att det ska vara starkt, för då känner man riktigt hur det rensar ut skiten!
Istället för att kasta ingefärsbitarna så återanvänder jag de.
Jag lägger ned bitarna i en kastrull och häller i så pass mycket vatten att det täcker bitarna. Tar även i ca 2 msk kokos socker och sjuder detta tills allt sockervatten "kokat in" Rör om några gånger och se till att det inte bränns (går fort på slutet)
Sedan häller jag kokossocker på ett fat. (Idag tog kokossockret slut, så det blev vanligt strösocker, mindre bra..)  och vänder i ingefärsbitarna och rör runt så att de sockras. Färdiga att ätas!
Funkar säkert också att ej sockra de, men med socker så klibbar de inte ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar