lördag 11 januari 2014

Baka är min grej!

Ja, att baka tycker jag verkligen om för att :
*Jag bestämmer själv vad jag ska baka.
*Jag bestämmer ingredienserna, det blir nyttigare än att köpa.
* Det blir billigare än att köpa.
*Oftast blir det gott.
*Det tar inte så lång tid, får ett resultat ganska så direkt.

Nu var det dock länge sedan jag bakade ett matbröd som går hem hos killarna så idag var det dags.

BALJVÄXT BRÖD
250 grams burk avrunna kikärtor
ca 4 1/2 dl vatten
50 g torr jäst
2 tsk salt
1/2 olivolja (smak skala 2)
1 msk sirap
5 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

Mixa kikärtor med 2 dl vatten, blanda sedan i resten av vattnet (ska bli 7 dl) Värm detta till 42 grader.

Blanda i en bunke/assistent: torr jäst, salt, rågsikt och vetemjöl (spar någon dl för att vara på det säkra att degen inte blir för hård)

Rör ner kikärsvattnet och sedan oljan och sirapen. Rör sedan tills degen är smidig (tar ca 4-5min med min assistent)
Jäs i 30 min

Tag upp på mjölat bord och forma till 12 st runda bullar som lägges på bakplåtspappers klädda plåtar.
Jäs i 30 min, gräddas sedan mitt i ugnen 225 grader i ca 15 min.

Ett gott och mättande bröd, prova så får ni känna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar