onsdag 1 januari 2014

År 2014

Nytt År, nya möjligheter :)
Ja, visst är det så och det bästa av allt är att när jag summerar år 2013 så är jag tok nöjd! (Kan man vara "tok" nöjd?
Ja, jag kan det iallafall!)
År 2013 startade vi på Koh Lipe som är en fantastisk liten ö och underbart att varit där.
Jag fick ett nytt arbete som handledare åt de ensamkommande flyktingbarnen här i Mora och fick det trots att jag skulle börja med sjukskrivning pga stel operation av ryggen. Min arbetsgivare gav mig tjänstledigt fr min tjänst inom skolan i  1 år för att prova på detta  :)
(Tack!  En erfarenhet som jag är otroligt stolt och super nöjd med och det gav mig otroligt mkt)
Opererade ryggen den 7/1 på Ryggkirurgiska i Strängnäs och det var en större operation än vad  hade förväntat mig. 6 skruvar med övergångar och lite ben (som de tog fr ryggraden) mellan 6 taggutskott och isf en disk.
Ca 8 månader efter op var jag och min man i Österrike och cyklade och vandrade! Helt fantastiskt, för hade jag lyssnat på läkarna som jag träffat på landstinget  Dalarna så hade jag idag  varit minst 50% sjukskriven och ätit tabletter i massor och blivit deprimerad pga att ej få /kunna röra mig som jag vill. Men då hade de ju löst problemet gm att skriva ut lite anti depp också...
Är så glad att jag köpte mig en second opinon i Strängnäs!!
Jag arbetade i ca 8 mån med de ensamkommande flyktingbarnen och beslutade sedan att tacka nej till fortsatt tjänst. Ett svårt beslut och den största anledningen var att jag ej fixade arbetstiderna och kvälls/dygnspassen. Kanske hade jag kunnat få till en rutin (jag är som skalman..) om det var någorlunda lika arbetstider, men vi hade minst 10  olika arbetspass..
Jag kommer att sakna arbets kollegorna nå enormt då den arbetsgruppen är unik enligt mig <3 och självklart kommer jag också sakna killarna på boendet.
Men Mora är litet, så jag kommer att springa på dem alla!
Men nu stundar nya utmaningar, då jag tackat ja till ett abete på en högstadie skola, min sons skola till hans stora förtvivlan..
Jag har lovat att inte vara en sur kärring (jag?!) och hålla låg profil (jag?!).
Det blir bra :)
Har också unnat mig en vecka semester med 2 kompisar till Fuerteventura.Lite  dåligt samvete hade jag eftersom vi sedan skulle till Florida.
Vi är bra på olika saker- och jag på att semestra ;)
Den17 dec åkte hela familjen i 2 veckor till Florida och att läsa om den trippen finns också här på bloggen (de andra resorna med, dock inte julresan 2012 Koh lipe, Langkawi, Singapore  och KL. för då hade jag ingen blogg)
Vi kom hem med världens jet lag och har full sjå att komma in i rätt dygns rytm.
Tur så har vi världens bästa kompisar, fam Nilssons som fixade nyår till oss (och tog hand om vår Doris när vi var i Florida eftersom mor och far blev kvar i ett ström löst Jämtland)
Maja, liksom jag älskar efterrätt och hon hade lyckats väldigt bra med nyårs efterätten (som vanligt!)
Dock har jag ap arsel idag och lär väl köpa en bal toapapper till Nilssons :0

Min krångliga mage har jag också kommit underfund med, den mår toppen om jag äter paleotisk kost och jag har snart samlat ihop mina favvo recept  (var tvungen att sysselsätta mig med något efter operationen) som så småningom ska bli kokboken "Gonkas Paleo".

Jag måste också berätta att när jag var till Mora lasarett för någon månad sedan för att få remiss till röntgen (och den visade att skruvarna kan tas ut, och i mitten på januari ska vi se om dr Dong-Hun Kim håller med) då i allafall så träffade jag en engagerad läkare (kors i taket) som utredde min mage ordentligt (och alla mina andra åkommor..) Det slutade med: IBS och mkt gluten känslig, samt Vitiligo..mindre skoj! Men inte någon skräll eftersom jag har Hypotyreos som är en auto immun sjukdom och har du en sådan så kan du ofta få fler :( Och både Vitiligo och Gluten intolerans är auto immuna..

Och eftersom jag vet vad jag mår bra av så är det bara till att skärpa till mig. ( rutiner, bra mat, motion och semester!! Och att skratta så klart )

 Till er alla: God fortsättning på det nya året med nya möjligheter  <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar