måndag 7 december 2015

Utflykt med de fattiga barnen.

För några veckor sedan när jag stannade till hos mrs Miao och hennes familj så berättade jag att jag kom från beachen och då drog dottern Dear henne i armen och sa att hon ville följa med mig och bada någongång. Igår blev det äntligen av, Jing tog bilen och vi packade in oss allihopa i den. Dvs Jag, Tore, Daa (också granne)  + barnen Dear, Tååt och äldsta brodern Dao ( hm, heter han så? Nu fick jag hjärnsläpp...Han får heta det just nu iallafall.) Vi åkte till "militärstranden" där det mest är Thailändare och väldigt lite falanger. Iallafall kvinnliga falanger, en och annan ölstinn manlig falang såg jag dock.. 
Tack vare mina nyfunna Thailandsvänner så får jag ta del av ett annat Thailand än det vi ofta upplever som turister. Jag är galet glad och tacksam över det<3

Massor av folk var det på stranden. Thailändarna åker till stranden för att äta och umgås. Men denna dag var det nog extra mycket folk, eftersom kungen fyllt år och det var helgdag och långledigt.
Ungefär som när man är på konsert hemma.. Stolar, filtar, mat och mys :)


Jag hyrde badringar åt barnen och lyckan var stor! De har nästan aldrig varit på beachen då föräldrarna arbetar varje dag och länge.

Jing har solparaply :)

Och denna bebis hade vi framför oss, den hade t.o.m blöja på sig... En riktig alltså!! Förhoppningsvis så löpte hon...

Så skoj, riktigt underbart att se de skratta och leka så i vattnet!


Samlade för lunch.

Jing hade fixat lunchen, bla köpt några grillade knyten av bananblad. Jag har sett dem grillas och säljas ute på gatorna, men inte haft tanken på att det skulle vara något gott. Sött och gott var det (jag tror att de har socker i allt..) Det var kladdigt ris med röda bönor och i mitten en banan. Lätt gott va!? Det var faktiskt det - som efterrätt. 

Hungrig och törstig blir man efter bad i vågorna. Tååt hade inte tid att äta så mycket, han var mest under vattnet och jag hade fullt sjå - ingen av dem kunde simma..

Det blev ett snabbt slut på det roliga, Dear blev bränd av maneter. På militärstranden har de en sjukstuga och där satt de många med brännskador av maneter så vi bestämde att det var färdigbadat. Maneterna brukar försvinna efter regnperioden, men just nu är det visst ovanligt mycket och han som tog hand om Dear sa att det även fanns farliga maneter här nu.. Det blir att fortsätta att bada i poolen ett tag till med andra ord.
Killarna har duschat och bytt om och kolla sötingen, helt vit i ansiktet av babypuder.. Jag trodde att det var solsalva, men Dee förklarade att de har alltid på sig babypuder efter duschen. 
Jag frågade, Why? Och hon svarade: good and fresh. Dee är riktigt bra på engelska, jag får verkligen skärpa till mig. Annars så är det mycket enkel engelska som jag använder, blandat med svenska och lite Thai... Mitt kroppsspråk höll jag på glömma, det använder jag ju mig nästan mest av ;)
Kramen på er alla <3







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar