tisdag 25 november 2014

Jag och Doris till Åre

Yes, lite minisemester!
Kl.8.00 i morse hoppade jag och Doris på bussen till Åre (259:- enkel väg Mora-Åre, snacka om billigt!) och 8 tim 20 minuter senare checkade vi in i lägenheten på Holiday Club. Vi äger en vecka i en 8 bäddslägenhet med studio för 2 personer i ett strandhus här på Holiday Club och den veckan köpte vi för att byta boende i hela världen. Förra julen bytte vi till oss en 6 bäddslägenhet i Florida i 2 veckor och i år byter vi till oss denna vecka som jag är här nu samt att vi firar julen här i Åre :) För oss som tycker om att resa så är detta ett perfekt koncept!
Under dagens resa har jag tagit många kort på vår underbara Doris som fixat alla 3 bussbyten och charmat  alla i vår väg ;)
Jag började dagens resa ganska snabbt med "helt ok" fika - kaffe och en bars a'la Paleo, underbart god med hetta av chili och syrlighet av lime! På tal om Paleo så "släppte" jag info om min bok "Gonkas Paleo 80/20" på FB och har fått otroligt bra respons och många har redan beställt ett exemplar :) Så skoj!
Sedan blev det ett längre stopp i Sveg och då kunde jag bara inte låta bli att gå in på "Nya konditoriet" i Sveg och köpa deras stora biskvi. Mest för att det är en "tradition" och faktiskt så hamnade mer än halva i sop påsen för den var alldeles för söt och mäktig..Man blir väldigt känslig för sådant när man äter Paelo inspirerat.
Alltid när vi kör bil till Åre så åker vi alltid stora vägen som numer går utanför Krokom centrum, men bussen stannar ju vid varje mjölkpall ;) så vi åkte igenom Krokom centrum och vårt hus på Offerdalsvägen, där jag bodde tills jag var ca 4 år (tror jag..) Kände knappt igen mig, vad det har expanderats!
Bytet av buss i Järpen var lite hysteriskt, förstod först inte att vi var vid busstationen och att jag skulle av...sedan vid trottoaren (busstationen) var det otroligt mycket folk och jag råkade kliva på fel buss , men upptäckte det innan den kört iväg. Hade varit mindre skoj att hamna med hund och ryggsäck i Vemdalen en sen eftermiddag...På rätt buss fick Doris kontakt med 2 flyktingar från Syrien som jag envisades att prata svenska med (en erfarenhet jag skaffade mig när jag arbetade med ensamkommande flyktingbarn) och det funkade otroligt bra med tanke på att de bara varit här i 5 månader. Vilka möten jag och Doris har haft idag :)
Middagen bestod av hemmagjorda psylliumfrökex, ost, sharonfrukt och ett glas vin. Tänk att man alltid hittar och hinner till Systembolaget ;) Men det stämmer inte, jag brukar komma 10 minuter efter stängning...  Längar att få vakna imorgon till ett soligt Åre  med långa promenader med Doris (eftersom snötäcket är lite för tunnt för skidåkning) varvat med plugg och bättre kosthållning.
Tack och god natt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar