fredag 19 juni 2015

I´Aiguillette, Aiullette des Houches mfl

Idag 19/6 är det dag 3 i Chamonix . Vi dvs. jag, Janne och våra vänner Lisbeth och Christer kom hit i onsdags och har hyrt en liten lägenhet i en liten by som heter Les Bossons. Väldigt trångt, men finns det hjärterum så finns det stjärterum .
Igår 18/6 så vaknade vi före vårt sällskap, så  jag och Janne startade dagen med att springa ca 3 km in till Chamonix, och på vägen hem hittade vi ett riktigt mysigt bageri, så  vi fick lov att gå in och hittade såklart nybakade croissanter. Inte till mig då....brukar iof alltid äta (minst) en crossiant på semestern, men med hänsyn till mitt resesällskap och det trånga boendet så avstod jag.
Efter frukosten tog vi bilen till Tre- Le-champ och gick till I'Aiguillette des Posettes (en plattå där man ser fjäll i 360 grader) och där passade det perfekt att avnjuta matsäcken. Min matsäck bestod av kaffe, melon, ägg och god ost inlindad i lufttorkad skinka (japp, här kan jag bara inte låta bli att äta ost - behöver den som energi och sedan finns det så ofantligt mycket goda ostar som är bra mycket billigare än hemma i Sverige). Vilken lyxmatsäck -mums! 
Vi gick vidare till Col des Posettes och sedan en annan väg tillbaks till bilen. Otrolig fin vandring med rik flora och väldigt lik den vi har hemma. Många olika sorters blommor på  en och samma vandring, jag tog massor av blomsterkort. Det blev en härlig tur på ca 4.15.




 Idag 19/6  hade vi räknat med lite trötta ben, men det kändes inget alls faktiskt! Vältränade eller också så gjorde Aloe Heatlotion sitt jobb ;)
Dock regnade det när vi vaknade, inget konstigt med det, det är ju  midsommar.... Så vi gick till bageriet och handlade frukostbröd och njöt av god frukost medans vi inväntade bättre väder. Och  11.30 hade regnet dragit vidare och  vi startade vår vandring hemifrån dörren och det blev en rejäl tur: Les Bossons - Merlet - Tele de Bel Lachat - Aiullette des Houches - Merlet - Les Bossons. Vi var hemma 17.45 och när alla väl var hemma (vi gick olika leder ner från Bel Lachat) så orkade ingen handla/laga mat, så nu är vi mätta och belåtna efter middag på hotellet på hotellet "Aiguille du midi" som ligger nästgårds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar