söndag 26 april 2015

Svalbard skimaraton 25/4-15

Tjoho, laddade i morse för 4,2 mil med frukost och en fantastisk utsikt. Och vi är ju i Norge så det blev till att göra smörgåspaket också.
Ett fantastiskt lopp som inte kommer att göra sig rättvis här och vilka foton ska ni inte få ta del av?! Blir svårt att välja, jag har tagit massor.
Jag är så glad att vi valde att köra loppet utan tid, för det var jobbigt ändå utan adrenalin och tidspress. De första 10.5 km tog 1,35 (lite koll på egen klocka hade jag dock) sedan ner till vändpunkten tog det 35 min och det var ungefär lika långt.. Så fatta vilken klättring vi hade framför oss och efter några km började det blåsa - motvind och blev skitkallt! Jag är så glad att det är ett måste att åka med ryggsäck med förnödenheter i, för utan tjocka vantar och baklava vette sjutton hur det hade gått. Och tänk vad välbehövligt det kan vara med kaffe/cola, som serverades på näst sista matkontrollen. De sista 10.5 km var så klart utför och det gick riktigt fort, Janne fick en gubbe ivägen och det kunde ha slutat värre än en blåtira. Började frysa så det var till att öka farten ner till mål och loppet tog runt 4.30 och är supernöjd -först uppför, sedan nerför, sen uppför och sedan nerför...Att staka Vasaloppet känns nästan som en baggis ;)
Kvällen avslutades med bankett med god mat och dryck och trevligt sällskap av norskar. Lätt ansträngande att förstå allt vad de säger...
Härlig stämning och en fantastisk natur och måste upplevas för att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar